fredag 17 januari 2014

400 pixel, varför då?


Jag fick en fråga via mail ang bildstorlek, med anledning av "kravet" på minst 400 pixel breda bilder. "Vaffödådå"???

Det där inget tekniskt krav för att det ska fungera, så du kan strunta i det. Du kanske inte alls tänker på bilder på så sätt. 

Jag har en idé, om att bilderna inte får bli för små. Blogger-verktyget, som vi använder, krymper bilderna när de publiceras och i min smak blir de för små. I vårt fall vill vi ju gärna kunna se detaljer. Dessutom tycker jag, att det är enhetligt och snyggt, när man bläddrar igenom bloggen och ser bilder av samma storlek. 

Jag vill kunna ändra bildstorleken till 400 pixels bredd, men har ännu inte hittat funktionen för bildstorlek i Blogger-verktyget,  så därför ändrat jag manuellt i HTML-koden. Det är förmodligen möjligt att göra en inläggsmall anpassad för större bilder, men jag har inte riktigt klurat ut hur man gör.

Om bilderna är minst 400 pixel så kan jag fixa till det manuellt, tills jag hittar en bättre lösning. Om bilderna är större är det bara bra. De är ju klickbara så att man kan se dem i originalstorlek.

Hoppas att jag inte krånglar till det med särskilda krav på bilderna. ... och som sagt,  om det krånglar till det för dig bry dig inte om det.

(Detta inlägg skulle ha handlat om garnval, men jag stack emellan med en fråga.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar