söndag 26 januari 2014

Uppläggning och mudd

Jag har nu påbörjat vad som kommer att bli ett par tumvantar inspirerade av Ore-vantar.
Jag använder Uppläggning nr 1 (se Dandanell, Danielsson´s "Tvåändsstickat"), med en variation där jag använder fyra trådar i stället för tre.
  1. Uppläggning 1 med fyra trådar: en gul och en röd i vänster hand och två bruna i höger.
  2. Lägg upp önskat antal maskor och sammanfoga sedan och sticka runt med två bruna trådar: Tre varv kedjegång.
  3. Ett varv aviga maskor med en gul och en röd tråd.
  4. Tre varv med två bruna trådar.
  5. Muddens mösterbård
  6. Tre varv med två bruna trådar.
  7. Ett varv aviga maskor med en gul och en röd tråd.
  8. Ett varv med två bruna trådar
Nu ska jag sticka lika långt på nästa vante innan jag börjar med utökningar för tumkilarna.

1 kommentar:

  1. Börjar redan längta tills det går att se ett helt gäng OREinspirerade vantar bredvid varandra...

    SvaraRadera