torsdag 23 januari 2014

Garnval igen

Idag plockade jag fram mina z-tvinnade garner för att ta ställning till, vad som kan vara användbart för orevantarna. Jag kommer att börja med ett par tumvantar. Mina garner är av samma kvalitet som Lars´ i förra inlägget.

Också jag har Kerstin Danielssons garn från egna värmlandsfår, som betar i Näsets by i Furudal på somrarna. Det är ofärgat, dvs naturfärgat. Jag har tre nyanser brunt och väljer nog den mörkaste.

Sedan har jag rött, blått, gult och grönt garn från Wåhlstedts, 5/2 tror jag. Garnerna är betydligt grövre än i originalvantar från Ore. Men färgerna stämmer ganska bra. Jag föreställer mig att det naturfärgade mycket väl kan ha förekommit på originalvantarna från Ore.

De gamla vantar som tidigare visats här på bloggen har betydligt blekare färger, men om man pillar lite bland maskorna ser man att tiden gjort sitt. Originalfärgerna måste ha varit mycket starkare.

Kerstins garn kan köpas här.
Det kulörta köpte jag av Karin Kahnlund, Uppstickaren, i samband med hennes kurser på HV. Hon låter Wåhlstedts färga in garner till sina kurser och färgerna varierar.
Här finns Wåhlsteds textilverkstad. Där kan man köpa naturfärgade z-tvinnade garner, dvs vitt och grått, tyvärr inte brunt.  Ett alternativ är att välja detta garn och färga själv.

Bilden visar ett sittunderlag tovat av Kerstin Danielsson 
av egen naturfärgad ull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar