fredag 31 januari 2014

Det kom ett mail

Jag har varit en dålig moderator denna vecka på grund en influensaliknande åkomma. Men någon moderator behövs knappast i denna KAL. Det har hänt mycket sedan jag var inne här sist. Jag är imponerad av era vantar.

Det har också kommit mail från Lillemor Larsson-Haga. Hon är kurskamrat på en HV-kurs jag går just nu och uppväxt i Dalbyn, som är en av byarna i f d Ore socken. Jag publicerar Lillemors brev här och en bild på hennes orevantar. Tack Lillemor för att du delar med dig.

Hej!

Här kommer en bild på vantarna jag stickade och en liten text till. Jag kom på att det antagligen inte går att infoga en bild i Kommentar, så du får den på detta viset. ....

De här vantarna stickade jag i början på 1970-talet. Jag bodde fortfarande hemma i Dalbyn i Ore, och jag hade ganska nyss lärt mig tvåändsstickning av min textila mentor Ida Söderberg. Förlagan till vantarna finns i Hembygdsföreningens samling, men det är ingen exakt kopia. 

Garn med z-tvinning var inte lätt att få tag på då, så det är vanligt s-tvinnat garn, kanske Bergås Stickgarn Extra, troligen färgat brunt. De färgade bårderna är av garner jag hade hemma. Förlagan hade inte tvåändsstickning i bårderna, så det gjorde inte jag heller.  

Vantarna gavs som en present till en släkting, och det är han som har plockat fram dem, fotat och skickat mig bilden. Om jag hade haft vantarna i min hand hade jag kanske kunnat säga mer om dem. Men det lär dröja till sommaren och sommarstugevistelsen innan jag får se dem igen på nära håll!

Lillemor/Ullemor




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar