tisdag 28 januari 2014

Frågeställning om Orevanten

Jag har funderat på att skriva om Ore brudgumsvantar som en B-uppsats i mina studier på Textilvetenskap i Uppsala. Frågan är vilken intressant huvudfråga jag ska ha. Jag vill ju att uppsatsens frågeställning ska vara nära knuten till det textila ämnet. Således inte frågor av typen ”Vilken roll spelade brudgumsvanten i bröllopsceremonin?” eller ”Vilka föreställningar rådde kring brudgumsvantar i den folkliga traditionen?”   

Är det någon som har ett tips till mig, kanske någon fråga du själv har grunnat på kring Ore vanten? 

2 kommentarer:

  1. Mitt tips: Utgå från stickteknik och/eller mönster och form:
    1. Analys av sticktekniska lösningar och kombinationer i ett antal undersökta vantar (tvåändsstickning, flerfärgsstickning, kedjegång, avigvarv, flätor, tumtyper, muddform, ökningar, minskningar) eventuellt i relation till andra stickade brudgumsvantar i närliggande socknar.
    2. Analys av vanligt förekommande mönster, bårder, utsmyckningar och färgskalor samt var på vanten de traditionellt placeras:
    - mönsterbårder (smala, breda, kombinationer, två eller flera färger, ovan- och/eller insidan, tummen, mudden)
    - vågrät respektive lodrät placering av mönster
    - mönster/partier i ”krus”-teknik
    3. Ställ ovan i relation till intilliggande socknars brudgumsvantar för att sedan definiera Ores lokala särprägel, och/eller gemensam tradition med andra socknar.

    SvaraRadera
  2. Hade inte lars svarat sånutförligt å bra hade jag svarat titta på tekniken, hur har de löst problemen, så det gör jag ändå.
    Sammanställa mönstervariationen vor inte fel heller o jämföra med grannarnas...

    SvaraRadera