torsdag 30 januari 2014

Tumkilar och mönsterteknik

Nu är mina tumkilar färdiga och vid nästa sticktillfälle ska jag sätta deras maskor på tråd. Sedan är det bara ett kort stycke kvar innan jag ska börja sticka den sista mönsterbården, under fingrarna.
På bilden syns handryggen på höger vanten och handflatan på vänster vante, med sina respektive, ganska traditionella mönster. Jag stickade dem med intarsia teknik. Jag har inte minsta aning om hur saken löstes på originalvantarna - det har jag inte studerat. De nedre mönsterbanden har jag hanterat på olika sätt. Den första, dvs den nedersta har jag stickat i "vanlig" två-färgsstickning med flotteringar, medan jag använt tvåändsstickningsteknik i de följande två banden. Jag har tillåtit mig två maskor i samma färg efter varandra utan vridning av garnerna. Jag kommer att sticka sista bården på samma sätt.

1 kommentar:

  1. i vantarna jag sett i Ore är bårderna stickade i vanlig tvåfärgsstickning.

    SvaraRadera